neděle 3. srpna 2008

Slovensko

Po tedy čtyřdenním nevydařeném putování na Ukrajině jsme přejeli hranice a ocitli se v Michalovcích. Navštívili jsme ihned místní knihkupectví, abychom si pořídili mapu (Vihorlatské vrchy), vyměnili jsme zbytek peněz a na náměstí jsme se najedli. V internetovce jsme přerezervovali lístky od SA na 1.8.2008 z Ružomberka. Dnes se tedy vydáváme na Vinianské jezero, po žluté pokračujeme na Vinianský hrad a pak po neznačené směrem na Porúbku. Dnešní spaní je jasné, u pomníku:-) Na ohni radši nevaříme, vytahujeme vařič. Kolem šesté zalézáme do spacáků a venku to vypadá na slejvák - jj byl celou noc.

Ráno se trochu vyčasí, scházíme k Vinianskému jezeru, ale opět dost prší, schováváme se tedy do autobusové zastávky, kde přečkáváme déšť asi tak hodinku. Po žluté značce se vydáváme do vesničky medvědí hora, kde nasedáme na autobus, který nás veze do Jovsy, zde musíme přestoupit na Porubu pod Vihorlatom. Po zelené putujeme dále, až na Poľanu, kde je pěkný přístřešek na spaní a hlavně i studánka. Rozděláváme oheň a vaříme si vynikající čínu s rýží. Začíná být tma a tak se soukáme do spacáků. Opět prší.

Vstáváme celkem do pěkného počasí, dnešním cílem je Malé morské oko, Velké morksé oko a Sninský kameň. Jdeme celkem po bahnitých cestách a cestou nás chytá i déšť, vše řádně dokumentujeme našimi fotoaparáty:-) Lidí ani moc nepotkáváme, sem tam nějaký turista. Dnešní spaní je jasné, před Sninskými rybníky narážíme na dřevěný přístřešek u kterého ještě doutná oheň. Spíme na stole. Zase prší:-(
Probouzí nás sluníčko, juchů, konečně trochu proschneme. Na desátou hodinu máme domluvený odvoz, od mých příbuzných, do Kolonice kde pobudeme noc. Takže neváháme a pereme a sušíme věci o sto šest, dnes je opravdu pařák! Kolem druhé hodiny se vydáváme projít naučnou stezku, která vede kolem astronomické observatoře a přes areál Bejvoč. Večer nás čeká menší grilovačka na zahradě.

V 8:50 nám odjíždí ze Sniny autobus do Humenného, kde přesedáme na osobák do Košic. Máme namířeno na Oravu k mojí tetě. V Košicích přestoupíme na rychlík do Ružomberka
a odtud už hurá na Oravu do Oravské Polhory. Dnes to byl spíše cestovní den:-)
Výlet, který podnikáme v úterý ráno je na Babiu horu, která měří 1722 m.n.m - je to nejvyšší vrchol Oravských beskyd. Cesta je celkem příjemná, samá odpočívadla a i pár lidí míjíme. Nahoře není ani větrno, jen je to tam samý polák. Scházíme tedy do sedýlka a pokračujeme na Malou Babiu horu, kde už se to lidmi nehemží. Dolů nás čeká asi 2 hodinový sestup, pro moje kolínka celkem náročný:-)

Další den je takový oddychový, v půl desáté nám jede bus do Námestova a odtud do Oravského Po
dzámku. Dnešní plán je Oravský hrad. Před kasou stojí celkem dost lidí, ale jde to kupodivu rychle, za 20 minut jsme na řadě. Prohlídka nám začíná ve čtvrt na dvě, takže předtím ještě obědváme namazané chlebíky. prohlídka hradu trvá zhruba hodinku a půl, ale naše skupina je dosti velká, takže se táhneme jako smrad, o půl čtvrté vyrážíme směr Polhora.

Další túru, kterou jsme vybrali před našim pátečním odjezdem, byl výstup na Pilsko. Má něco kolem 1570 m.n.m. a je stejně jako Babia hora na hranici s Polskem. Cesta vede celou dobu po patních a místy dost do kopce, výstup nám trvá cca 2 hodiny. Nahoře, mimo 2 poláků, nikdo není. Konečně si taky děláme společnou fotku. Sestup je příznivější než z Babiej hory. Večer trávíme u Evy (mojí druhé tety:-)

No a je konečně pátek, tzn. že vyrážíme domů. Ve 23.25 nám odjíždí SA z Ružomberka. Takže dnes podnikáme jen malou procházku na Oravskou přehradu, kde si na Slanické osadě dávám Oravské halušky a Kuba kapustnicu - mňam. Hurá domů! Jinak foto dokumentaci nalezne u mě a u Kuby.